Blogg

En blogg för företagare som vill lära mer om marknadsföring och sociala medier.

Vad är content marketing?

Content marketing handlar om att skapa innehåll som bidrar till att folk tittar. Att skapa innehållsrikt material är inte hur lätt som helst. Det handlar om att veta vilken målgrupp som gillar vad, vilka trender som är inne just nu och vad man själv kan skapa för att träffa rätt målgrupp.
Att skapa värdefull och relevant innehåll handlar om att pricka rätt. För att kunna pricka rätt måste man engagera sin publik.
För att kunna skapa innehåll skiftar man fokuset från sälj till hjälp. Vi ska hjälpa kunderna till att förstå vad ditt företag handlar om och går ut på. Vi ska informera våran publik. Med att hjälpa istället för att sälja så visar vi som företag hur dem som publik kan lita på oss. Vi skapar ett band som byggs på förtroende och tillit.
För att skapa det här bandet måste ditt innehåll på sociala medier förändras
Dela med dig av tips och tricks, veckans nyhet, vad du kan göra med en viss produkt och vad dina personliga erfarenheter är med tjänsterna/produkterna.
Genom att berätta din egna erfarenhet är du både personlig och hjälpsam. Du hjälper kunderna hitta rätt produkt eller tjänst dem söker efter.
För att skapa intresse för ditt företag kan du gå ut med hur ni arbetar, om ni har en temadag där ni utövar yoga eller en annan aktivitet och om ni befinner er i en fin utomhusmiljö, visa gärna vad ni äter, hur ni planerar och vad är nästa steg för ert företag?
Våga filma er själva när ni jobbar, skapa en Q&A på Instagram, gör ett mini program på företagets Facebooksida där ni pratar med antingen kunder eller där ni arbetar med något som är krångligt och visa svårigheterna.
Glöm inte att med content marketing är det viktigt att ha statistik kring hur långt klippet får vara, hur mycket som ska sägas och hur dem som befinner sig nära ert företag använder för sociala medier. (Det finns statistik som avslöjar mycket om hur vi i Sverige använder internet) Lägg även fokus på hur ni påbörjar och avslutar budskapet.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Behöver du hjälp med digital marknadsföring?

Kontakta oss idag!

Nadja
Nadja Addforsen från MediaTime

Nadja Addforsen

Sebastian

Sebastian Myrvold

Gå med i vårt nyhetsbrev

Vill du lära dig mer om digital marknadsföring. Gå med i vårt nyhetsbrev, det är gratis

10 tips om Storytelling

Storytelling handlar om att förmedla sin egna historia, sitt budskap och sin mening.För att sända ett tydligt budskap är det viktigt att fokusera på enkelheten

Läs mer

Kundresan

Alla kunder har en kundresa de måste gå igenom innan de är redo att köpa din produkt. Föreställ dig hur din kundresa såg ut innan

Läs mer